DEFINICIJA RAZVOJNE PSIHOLOGIJE
Razvojna psihologija proučava i istražuje promjene, tjelesne, kognitivne, socijalne, emocionalne, te u ličnosti, koje se događaju tijekom životnog vijeka pojedinca, od njegovog začeća do smrti
CILJEVI RAZVOJNE PSIHOLOGIJE
1. Utvrditi opće zakonitosti po kojima se odvijaju promjene u razvoju s porastom dobi.
2. Objasniti individualne razlike u razvoju.
3. Utvrditi utjecaj okoline na razvoj čovjeka.
PERIODIZACIJA RAZVOJA
RAZVOJNO RAZDOBLJE: TRAJANJE:
Prenatalni razvoj začeće do rođenja (9 mj.)
Novorođenče prvih mjesec dana
Malo dijete prve 2 godine
Rano djetinjstvo 2 - 6 godina
Srednje djetinjstvo 6 - 12 godina
Adolescencija 12 – 19 godina
Mlađa odrasla dob 19 – 40 godina
Srednja odrasla dob 40 – 60 godina
Kasna odrasla dob 60 godina do smrti
ZAŠTO JE VAŽNO POZNAVATI DJEČJI RAZVOJ?
1. Da bismo znali što možemo očekivati od djeteta, kad to možemo očekivati, te u kojoj dobi se neka razvojna pojava (ponašanje, sposobnost) nadomješta zrelijim oblikom.
2. Znanje o tome što možemo očekivati omogućuje postavljanje dobnih normi tjelesnog, motoričkog razvoja te kognitivnog, socijalnog i emocionalnog razvoja.
3. Poznavanje odvijanja razvoja omogućuje da se djetetu pruže odgovarajući razvojni poticaji u najprimjerenije vrijeme.
4. Poznavanje odvijanja razvoja omogućuje pravovremenu pripremu djeteta na promjene koje će se zbivati u njegovom tijelu, ponašanju ili interesima.
ZNAČAJNIJI NOVOROĐENAČKI REFLEKSI
Refleksi Podražaj Reakcija
Značenje i tijek
Morov
Glasni zvuk, udarac, izmicanje podloge
Noge-skuplja; leđa -savija; ruke-naprijed, kao da grli; simetrični pokreti.
Nestaje nakon 3-6 mj.; može se modificiran pojaviti i kod odraslih.
Hvatanja (palmarni); plantarni
Predmet položen na dlan ili stopalo
Čvrsto uhvati predmet šakom; nožne prste savije nadolje.
Ne koristi palac; drži čitavu svoju težinu; nestaje do 12 mj.
Sisanja
(i gutanja)
Dodirivanje usta
Pokreti sisanja.
Gubi se ako nema podraživanja; prvo generaliziran, poslije specifičan.
Okretanje glave
Dodirivanje obraza
Okreće glavu prema dodiru.
Da bi sisalo – dodirnuti obraz bliži prsima.
Povlačenje
Toplina, ubod
Savije se od boli i plače.
Zaštita od štetnih podražaja.
Babinski
Podraživanje stopala
Lepezasto širi prste.
Nestaje s 4-6 mj.; praćenje cerebralnog razvoja.
Hodanja
Uspravni položaj djeteta, stopala dodiruju podlogu
Pravi pokrete hodanja.
Nestaje nakon nekoliko tjedana.
Plivanja
Položiti u vodu
Pliva! Izdiše zrak kroz usta.
Nestaje sa 6-12 mj.; pomaže ranom učenju plivanja.
Plivanja van vode
Bljesak svjetla, visoka temperatura
Pokreti plivanja iako nije u vodi.
Javlja se u svakoj dobi u prvoj godini.
RAZVOJNE DOBNE NORME
RAZVOJ KRETANJA U PRVOJ GODINI
Pokreti
Dob
Diže bradu, okreće glavu 1 mjesec
Diže glavu i prsa, odupire se na ruke
2 mjeseca
Čvrsto pruža noge i odupire se
3 mjeseca
Sjedi uz oslonac
4 mjeseca
Sjedi samo na kratko
5 mjeseci
Sjedi samo
6 mjeseci
Uspravlja se na noge
8 mjeseci
Puzi
9 mjeseci
Hoda uz oslonac
10 mjeseci
Stoji samo na kratko
11 mjeseci
Hoda samo
12 mjeseci
Hoda uz stepenice uz oslonac
16 mjeseci
RAZVOJ HVATANJA U PRVOJ GODINI
Pokreti
Dob
Refleksno hvatanje 1-3 mjeseca
Pruža ruku prema predmetu
4 mjeseca
Hvata predmet čitavim dlanom
5 mjeseci
Hvata skupljenim prstima i dlanom
6 mjeseci
Hvata kuglicu prstima i palcem
8 mjeseci
Hvata kuglicu palcem i kažiprstom
10 mjeseci
Hvata palcem nasuprot ostalih prstiju
12 mjeseci
RAZVOJ GRUBE MOTORIKE
Motoričke vještine
Dob
Kreće se nespretno, pada, stoji na jednoj nozi uz pridržavanje
2 godine
Bolja ravnoteža, stoji na jednoj nozi, hoda po stepenicama, skače, trči i hoda na prstima ili natraške
3 godine
Penje se s lakoćom, trči skače, preskače, bolja motorička kontrola, koordinacija i ravnoteža
4 godine
Bolja motorička kontrola, duže mirno sjedi, skače na jednoj nozi, spretnije
5 godina
Veća spretnost i snaga, savladava sve vještine (bicikl, klizanje, skijanje, plivanje, igre loptom itd.)
6 godina
Usavršava se koordinacija, snaga i brzina pokreta
Adolescencija
RAZVOJ FINE MOTORIKE
Motoričke vještine
Dob
Crta šare, slaže kocke u niz ili toranj od 7 kocaka, dominacija jedne ruke
2 godine
Crta glavonošca, slaže toranj od 10 kocaka, baca i kotrlja loptu, otkopčava i zakopčava gumbe
3 godine
Crta s više detalja, slaže slagalice, reže škarama po crti, slaže kocke, pali tv, radio, telefon, baca loptu pravilno
4 godine
Pokušava pisati slova, slaže složene strukture kocki, veže cipele, kopča gumbe i zatvarač, koristi pribor za jelo
5 godina
Realističniji crtež, usvaja pisanje velikih slova, usavršava koordinaciju pokreta
6 godina
Usavršava se koordinacija finih motoričkih pokreta
Adolescencija
KOGNITIVNI RAZVOJ (prema teoriji J. PIAGET-A)
Razvojno razdoblje
Značajke
Dob (god.)
Senzomotorno
Shvaćanje kroz senzomotoričku koordinaciju:
refleksne reakcije, ponavlja radnje radi ugode, rješava probleme pokušajima i pogreškama, razmišlja o jednostavnom problemu
0-2
Preoperacionalno
Predlogično, intuitivno rezoniranje:
nije logično već na temelju percepcije i iskustva, simboličko funkcioniranje, egocentrizam, animizam, artificijelizam, unutarnja pravda
2-7
Konkretne operacije
Logično rezoniranje:
logične mentalne aktivnosti s konkretnim pojmovima, konzervacija pojmova
7-11
Formalne operacije
Apstraktno logično rezoniranje: hipotetsko-deduktivno mišljenje, eksplanatorno mišljenje, egocentrično (maštanje)
11-15
GOVORNI RAZVOJ
Predgovorno razdoblje
Dob
stadij respiracije - plač
novorođenče
gukanje (samoglasnici)
2 mjeseca
vokalizacija - brbljanje (suglasnici)
4 mjeseca
silabifikacija - slogovi (ma, ba, pa)
6 mjeseci
udvostručavanje slogova (ma-ma, ba-ba, pa-pa)
10 mjeseci
Govorno razdoblje
Dob
riječ-rečenica (ma-ma = majka)
1 godina
rečenica od dvije riječi (mama papa)
18 mjeseci
proširena rečenica (mama papa ladu), 25 riječi
2 godine
složenija rečenica, usvaja gramatiku, 2000 riječi
5 godina
socijalizirani jezik, usvaja pisani jezik
6 godina
složene rečenice, gramatički točno, 50000 riječi
12 godina
povećanje rječnika i izražajnosti
adolescencija
SOCIJALNI RAZVOJ
Ponašanje Značajke Dob
Socijalno povezivanje
asocijalno razdoblje
refleksni, fiziološki smiješak
novorođenče
socijalni smiješak
smiješi se na podražaj - lice, zvuk
2 mjeseca
selektivni socijalni smiješak
smiješi se poznatim licima
5-6 mjeseci
emocionalno povezivanje
strah od nepoznatih osoba
6-12 mjeseci
separacijski strah
strah od odvajanja od majke
12-18 mjes.
Igra
eksplorativna igra
igre istraživanja okoline
1-2 godine
destruktivna igra
stvara i uništava-spoznaje osobine stvari
2-3 godine
zajednička igra
igra se sa drugom djecom
3 god. i dalje
imaginarna igra
igre mašte - zamišljene osobe i situacije
3-5 godina
grupne igre
igre suradnje, natjecanja
6-12 godina
Grupa vršnjaka
socijalizacija u grupi vršnjaka
usvaja pravila ponašanja u grupi
grupe vršnjaka istog spola
3-6 g. i dalje
6-12 godina
konformiranje grupi
6 god. i dalje
oblikovanje identiteta, idealno ja
adolescencija
sastajanje djevojaka i mladića
adolescencija
EMOCIONALNI RAZVOJ
PODRAŽAJI PO DOBI
EMOCIJE
0–2 godine
2-6 godina
6-12 godina
Adolescencija
Strah i tjeskoba
Urođen: (od pada, buke – Morov refleks)
Naučen: od mraka, nepoznatih osoba, od odvajanja
Od izmišljenih bića, imitacija uplašenog roditelja, od neugodnog iskustva (zubar)
Od izmišljenih bića, od škole, od loših ocjena, od neodobravanja učitelja, roditelja, od podsmijeha
Od odbacivanja grupe, od podsmijeha, od neuspjeha
Bijes i agresija
Ometanje u postizanju cilja, pretjerani zahtjevi, umor, bolest
Ometanje u postizanju cilja, imitacija agresivnog uzora
Podsmijeh drugih, odbacivanje od grupe, vrijeđanje
Roditeljska ograničenja, podsmijeh
Sreća i veselje
Svaka ugoda: igra, priča, šala
Igra, pohvala, pažnja, uspjeh
Uspjeh, igra, pohvala, rješenje zadatka
Prihvaćenost u grupi, uspjeh, pažnja osoba suprotnog spola
Ljubomora
Dijeljenje roditeljske ljubavi, pažnje, igračaka
Dijeljenje pažnje prijatelja, učitelja
Zbog veće uspješnosti u grupi vršnjaka
Tuga
Gubitak ili odvajanje od drage osobe ili stvari
Gubitak ili odvajanje od drage osobe ili stvari
Gubitak ili odvajanje od drage osobe ili stvari
Gubitak ili odvajanje od drage osobe ili stvari